Flygbild över Östra skolan med vy över närområdet

Östra skolan

Östra skolan ligger belägen i centrala Luleå med alla stadens möjligheter inom gångavstånd och även nära lummiga grönområden. Här går elever från förskoleklass upp till årskurs 6 i en unik skolmiljö. Eleverna erbjuds fantastiska möjligheter till kunskapsutveckling tillsammans med skickliga lärare.

Om vår skola

Östra skolan har från höstterminen 2026 en språknod som erbjuder utökat modersmålsstöd och modersmålsundervisning i finska, meänkieli och nordsamiska i förskoleklassen.

Inför höstterminen 2026 är det möjligt att söka till språknod för förskoleklass till och med årskurs 3.

Om utbildningen

Östra skolan arbetar utifrån ett språkutvecklande arbetssätt. Stoltheten över det egna språket är en viktig del för varje individs identitetsskapande.

Utökad modersmålsundervisning inom skolan

Modersmålsundervisning innebär en traditionell lektion och två mer språkbadsliknande lektioner med möjlighet att inkludera modersmål i olika aktiviteter eller ordinarie skolämnen.

Elever i årskurs F–3 har möjlighet att läsa finska, meänkieli och nordsamiska tre gånger i veckan.

Undervisningen i språknoden utgår från kursplanen i modersmål som nationellt minoritetsspråk och syftar till att:

. . . eleverna utvecklar kunskaper i och om språket samt kunskaper om minoritetens kultur. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla flerspråkighet, sin förståelse av omvärlden och sin identitet.

Lärmiljö & språk i naturlig form

Upplägget utvecklas i samarbete med skolans ordinarie personal och modersmålslärare. En lektion i veckan utgår ifrån ett mer traditionellt lektionsupplägg och de två andra lektionerna ska ha ett så kallat språkbadsupplägg. Det innebär att eleverna lär sig språket genom att det används i naturliga situationer.

Kursplanen synliggör det nationella minoritetsspråket och den nationella minoritetens kultur specifikt och ämnets två ben, språk och kultur är tydligt framlyfta. Skolans lärmiljö främjar meänkieli, finska och nordsamiska. Dessa språk och kulturer finns även representerade i den fysiska inomhus- och utomhusmiljön.

Läroplanen för finska, meänkieli och nordsamiska som första eller andraspråk:
Kursplan - Modersmål - finska som nationellt minoritetsspråk (Grundskolan) - Skolverket

Vision och strategi

Arbetet med språknoden är en del av en vision och strategi för arbetet med nationella minoriteter som barn- och utbildningsnämnden beslutade år 2018. Charlottendals väsentligt tvåspråkig förskola öppnades 2019 och har avdelningar på meänkieli, finska och nordsamiska. Östra skolans språknod erbjuder en möjlighet där barnen kan fortsätta utveckla sitt språk och sin kultur.

De nationella minoritetsspråkens ställning i Sverige är i stort behov av att stärkas och för att säkra språkens framtid är det nödvändigt att barnen utvecklar språkkunskaper. Undervisning i nationella minoritetsspråk bidrar till språkens revitalisering genom att använda olika metoder och hitta nya arenor för språket.

Kommer du från annat skolområde, annan kommun eller flyttar till Luleå så måste du ansöka till Östra skolan och den valbara inriktningen tvåspråkighet.
Ansök här: Skolvalet

Om du tillhör Östra skolans skolområde F–6 så mejlar du ditt intresse till rektor mattias.nilsson@skol.lulea.se

I mejlet anger du:

  • elevens namn
  • vilken årskurs eleven ska börja i
  • vilket språk eleven ska läsa i språknoden

Vad innebär det att läsa vid språknoden?

Svar: Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och anpassa språket efter olika syften. De lär sig att förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter.

Finns det någon fördel med att gå språknod utöver att man lär sig mer om förvaltningsspråken?

Svar: Eleverna lär sig urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer. Får reflektera över sociala, historiska och kulturella företeelser i miljöer där språket används och reflektera över språkets ursprung, utveckling och nutida status.

Vilka språk är det som erbjuds vid språknoden?

Svar: Finska, meänkieli och nordsamiska som modersmål kan läsas som förstaspråk eller som andraspråk. Utökad modersmålsundervisning erbjuder goda förutsättningar att läsa modersmål som förstaspråk.

Nils-Bertil Heikka, samordnare för språknoden
Mattias Nilsson, rektor Östra skolan F–6

0920-45 30 00

Alla grundskolor har ett systematiskt kvalitetsarbete och följer upp olika resultat, som elevers svar i olika enkäter, närvarostatistik, betyg med mera. Resultaten analyseras och vi tar beslut om vad skolan ska göra för att bli bättre. Det varierar mellan olika skolor.

Inflytande för eleven

Elever har rätt till inflytande över sin utbildning och sin arbetsmiljö. Det bygger upp elevernas förmåga att ta eget ansvar och ökar lusten att lära. Genom elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur demokratiskt beslutsfattande fungerar. Elevinflytande stärker även relationen mellan lärare och elever och leder till en större acceptans för de beslut som fattas. Det kan bidra till kunskaper som är nyttiga att ha med sig i livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra.

Det är viktigt att både elever och lärare vet vilka frågor som eleverna kan ha inflytande över. Att ha inflytande över utbildningen är inte detsamma som att bestämma. Det är läraren som har ansvaret för att undervisningen behandlar allt som står i kursplanen.

Elevinflytande över undervisningen kan bland annat handla om:

  • vilket läromedel som ska användas,
  • i vilken takt och ordning olika uppgifter ska göras,
  • vilka arbetsformer man ska använda, och
  • på vilket sätt en uppgift ska redovisas.

Föräldrasamverkan

Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. Skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet.

Vårdnadshavare ska erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. Vid varje skola ska det finnas ett eller flera forum för samråd med eleverna och deras vårdnadshavare där sådana frågor behandlas som är viktiga för skolans verksamhet och som kan ha betydelse för eleverna och vårdnadshavarna.

Skolan ska arbeta systematiskt för att ge alla elever lika rättigheter och möjligheter. Skolan ska också arbeta förebyggande mot trakasserier och kränkande behandling.

Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till ditt barns lärare.

Skolans elever ska ha tillgång till elevhälsa med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. För de medicinska insatserna ska det finnas tillgång till skolläkare och skolsköterska. Eleverna ska också ha tillgång till psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens. Elevhälsan arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande och stödjer elevernas utveckling mot utbildningens mål. Det innebär att elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa.

Även om elevhälsan framförallt ska vara förebyggande och hälsofrämjande ska eleverna också kunna få hjälp med enkla sjukvårdsinsatser. Under sin skoltid ska de dessutom erbjudas ett visst antal hälsobesök. I de obligatoriska skolformerna ska de också erbjudas syn- och hörselundersökning och andra begränsade hälsokontroller.

Samarbete med elevers vårdnadshavare är en viktig del i elevhälsans arbete. Vårdnadshavare har ofta en god kunskap om sitt barn och kan bidra med viktiga pusselbitar.

Mer om:

Fritidshemmets uppgift är att komplettera utbildningen i skolan och erbjuda ditt barn en meningsfull fritid och rekreation. Tillsammans bidrar skola och fritidshem till elevernas allsidiga utveckling och lärande.

Kontakt

Östra skolan
Kungsgatan 38
972 41 Luleå

Fritidshem
Slottet: 076-761 53 54
Kronan: 076-126 67 07

Rektor
Mattias Nilsson (föräldraledig till och med 31 mars 2026)
Vik. rektor Stefan Eriksson från och med 2 januari 2026

Du kommer i kontakt med rektor via Luleå kommun kundcenter.

Sidan uppdaterades den 8 december 2025